Klik Management Consultancy

Schakel tot professionele organisatie en communicatie in de zorg

Cursus en training

Klik Management consultancy varieert  op grond van marktbehoefte en trends in haar aanbod op deskundigheidsbevordering. We onderscheiden drie belangrijke organisatiedomeinen waarop dat aanbod van trainingen en cursussen zich richt.

  • Organisatiegerichte training en cursus
  • Besturingsgerichte training en cursus
  • Professionaliseringsgerichte training en cursus

Neem gerust de tijd om ons onderstaand aanbod te lezen, of neem contact met ons op voor een maatwerk aanbod.

Organisatiegerichte cursus  

In opdracht van verschillende organisaties in de zorg - en hulpverlening is de training “Effectief klantgericht werken” geïnitieerd. De training geldt als een van de innovatie trajecten waarin medewerkers zich kunnen bevinden. Aan de opzet van de training is uitgebreid overleg tussen diverse organisaties, specialisten en Klik Management Consultancy voorafgegaan, teneinde maatwerk te kunnen leveren. 

Er vinden grote veranderingen plaats binnen de gezondheidszorg en ook waarschijnlijk binnen u werkplek. Het gaat vaak om complexe trajecten die in een beperkte tijd gerealiseerd moeten worden. Daarnaast worden er hoge eisen gesteld aan de hulp – en dienstverlening voor de cliënten/ patiënten die gebruik maken van die diverse functies. Het is aan elke individuele medewerker om daarin zelf met initiatieven tot verbetering van de hulp – en dienstverlening te komen, en dit zelf aan te sturen. 

Daarbij bent u afhankelijk van anderen en moet u rekening houden met specifieke belangen, prioriteiten en machtsverhoudingen in de organisatie. U eigen formele macht is echter veelal niet groot, terwijl u wel de verantwoordelijkheid draagt voor bepaalde resultaten. 

In de zorg komen, meer dan in andere sectoren, conflicten voor tussen management, functioneel verantwoordelijke professionals en andere professionals die vooral de uitvoering van de zorg voor hun rekening nemen, zo leert onderzoek. Je zelf sturen in het veld van veranderingen met beperkte formele macht is een verhaal apart. Daarom heeft Klik Management Consultancy de training “Effectief klantgericht werken” voor u ontwikkeld.

Korte beschrijving: De training leert medewerkers effectiever te sturen op klantgericht handelen in het specifieke krachtenveld van de eigen werkomgeving. Op inspirerende wijze worden gereedschappen aangereikt voor een kritische kijk op de eigen omgeving en het in gang zetten van verbeteringen op inhoudelijk, logistiek en relationeel vlak. Zoals alle trainingen van Klik Management Consultancy  is de aanpak persoonsgericht. Dit wil zeggen dat u inzicht krijgt in het eigen functioneren en vervolgens leert effectiever op te treden. Daarnaast kent de training een branchegericht deel waarin het verbeteren van de dienstverlening op kwaliteitsgronden centraal staat. 

Wat levert het op? U wordt steviger en vaardiger als medewerker. In uw eigen werkveld kunt u zichzelf beter staande houden en doet u met meer gemak en plezier uw werk. Ook zult u meer in staat zijn om u collegae te ondersteunen in de uitvoer van hun werk en leert u om uw eigen inzet voor anderen te vergroten. De veranderinstrumenten die u krijgt aangereikt leert u doelbewust toe te passen.

Hoe bereiken we dat resultaat? De eerste twee dagdelen zijn opgezet om meer inzicht te krijgen in uw eigen functioneren en de interactie met anderen. Hoe komt u over? Welke invloed heeft dat? Welke weerstanden roept dat op? Daarbij wordt de nodige communicatie - en klantgerichtheidstheorie belicht. In de navolgende drie dagdelen ( tweede fase van de training) staat het oefenen met nieuw, gewenst gedrag centraal.Veranderen van gedrag is lastig, maar niet onmogelijk. Tijdens de bijeenkomsten wordt het gedrag in de praktijk veelvuldig besproken en zullen we stilstaan bij wat er goed en niet goed gaat. Nadat de aandacht in het eerste blok vooral is uitgegaan naar veranderen van uzelf en van anderen, gaat het tweede gedeelte vooral over toepassen van de verkregen inzichten in de praktijk. Door alle vijf de dagdelen loopt parallel aan de centrale doelstelling een specifiek thema per dagdeel mee. 

Allereerst gaan we in op het belang van het creëren van inspiratie als tegenhanger van frustratie. De volgende dagdelen kennen ook specifieke thema; de inhoud van de taken binnen u beroepsveld, de logistieke kant, de bejegening (cliënten/ patiënten) en de communicatie met functioneel (leidinggevende) professionals (artsen, apothekers, verpleegkundigen, gedragswetenschappers, groepswerkers etc.). Tot slot maakt u aan het einde van de training een persoonlijk verbeterplan (doelen en de wijze waarop u die wenst te bereiken) die u met uw leidinggevende kunt bespreken en ten uitvoer gaat brengen.

Voor wie is de training bedoeld? Voor alle medewerkers werkzaam binnen het operationele proces en/ of in de directe aansturing van het operationele proces.

    Mogelijke vragen waarmee u de training instapt?  

  • Hoe leer ik de inhoud van mijn werk centraal te stellen boven van allerlei randvoorwaarden?
  • Hoe voorkom ik dat ik teveel werk moet doen, terwijl anderen daar ook een bijdrage in zouden kunnen leveren?
  • Hoe houd ik plezier en inspiratie in mijn werk?
  • Hoe krijg ik meer invloed op anderen, ook al heb ik niet de vereiste ‘strepen’ op mijn schouders?
  • Hoe initieer ik inspirerende veranderingen die ook tot een goed einde worden gebracht?
  • Hoe combineer ik taak - en mensgericht handelen?
  • Hoe ga ik om met conflicten tussen (medische) professionals onderling, tussen hen en de cliënt / patiënt en die tussen de cliënt en mezelf kunnen spelen?

Start, duur en prijs! De cursus start op elk gewenst moment dat het voor u als opdrachtgever het beste uitkomt. Vanwege een kwaliteitsborging vinden wij dat groepen niet groter dienen te zijn dan 12 personen per groep. De training neemt 5 dagdelen in beslag en kost u € 3.250,- per trainingsgroep (exclusief reis - en ruimtehuur).


Besturingsgerichte cursus

Uit de vele contacten die wij als Klik Management Consultancy met organisaties en instellingen voor zorg – en hulpverlening mogen onderhouden, is ons duidelijk geworden dat het management van deze sector een sterke behoefte heeft aan specifieke ondersteuning in de uitoefening van hun vak. 

In opdracht van verschillende organisaties in de zorg - en hulpverlening is de korte cursus  
“ Coaching voor leidinggevenden” geïnitieerd. De cursus geeft een solide basis voor het aanleren en duurzaam onderhouden van uw rol als coach binnen de leidinggevende taken. Aan de opzet van de training is uitgebreid overleg tussen diverse organisaties, specialisten en Klik Management Consultancy voorafgegaan, teneinde maatwerk te kunnen leveren.
  

De rol van leider binnen hulpverleningsorganisaties neemt een belangrijke plaats in bij het dagelijks functioneren van organisaties maar vooral de aansturing van de medewerkers binnen die organisaties is daarbij van eminent belang. Er vinden grote veranderingen plaats binnen de zorgsector en ook waarschijnlijk binnen u eigen organisatie. Het gaat vaak om complexe trajecten die in een beperkte tijd gerealiseerd moeten worden en waarbij u veel energie moet steken in de organisatie en aansturing. Daarnaast worden er hoge eisen gesteld aan de hulp – en dienstverlening voor de cliënten/ patiënten die gebruik maken van die diverse functies. Daarbij bent u als manager/ (regio of locatie) directeur afhankelijk van een optimale uitvoering door uw medewerkers. U beweegt zich in een omgeving waarbij u verantwoordelijk wordt gehouden voor een evenwicht van specifieke belangen, prioriteiten en machtsverhoudingen in de organisatie. U eigen formele macht beperkt zich tot een bepaald organisatieonderdeel, terwijl u vaak tevens – in MT verband - de verantwoordelijkheid draagt voor algehele resultaten van de hele organisatie en haar omgeving.

In de zorg komen, meer dan in andere sectoren, conflicten voor tussen management, functioneel verantwoordelijke professionals en andere professionals die vooral de uitvoering van de zorg voor hun rekening nemen, zo leert onderzoek. Het principe van Coaching helpt u om mensen in uw directe omgeving en waarvoor u verantwoordelijkheid draagt, zichzelf te ontwikkelen, hun prestaties te verhogen opdat u een optimaal rendement kunt behalen. Daarom heeft Klik Management Consultancy de cursus “Coaching voor leidinggevenden” voor u ontwikkeld.

Korte beschrijving: Tijdens deze korte cursus leert u de basisprincipes van deze vorm van management. Daarbij stellen we ons in de cursus een aantal belangrijke vragen die een bijdrage leveren om het coachen beter onder de knie te krijgen en toepasbaar te maken voor de dagelijkse managementpraktijk. Zoals alle trainingen van Klik Management Consultancy is de aanpak persoonsgericht. Dit wil zeggen dat u inzicht krijgt in het eigen functioneren en vervolgens leert effectiever op te treden.

 Achtereenvolgens komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De ontwikkeling van het vak,
  • Coaching,
  • De essentie van Coaching,
  • Het instrumentarium van de coach,
  • Het stellen van duidelijke doelen,
  • Het overwinnen van weerstand,
  • Het coachen van een team,
  • En tenslotte een testmatch, waarin u puntsgewijs uw functioneren als coach kunt toetsen.

Wat levert het op? U wordt een professionele coach. In uw dagelijkse praktijk kunt u de principes van Coaching toepassen en dit neemt u veel werk en inspanning uit handen. Ook zult u meer in staat zijn om uw medewerkers te ondersteunen in de uitvoer van hun werk en leert u ze om hun werkefficiëntie te vergroten. De instrumenten die u krijgt aangereikt leert u doelbewust toe te passen.

Hoe bereiken we dat resultaat? Het eerste dagdeel is opgezet om meer inzicht te krijgen in uw eigen functioneren en de interactie met anderen. Hoe komt u over? Welke invloed heeft dat? Welke weerstanden roept dat op? Daarbij wordt de nodige communicatie - en coachingstheorie belicht. In de navolgende twee dagdelen ( tweede fase van de training) staat het oefenen met nieuw, gewenst coachingsgedrag centraal. 

Veranderen van gedrag is lastig, maar niet onmogelijk. Tijdens de bijeenkomsten wordt het gedrag in de praktijk veelvuldig besproken en zullen we stilstaan bij wat er goed en niet goed gaat. Nadat de aandacht in het eerste blok vooral is uitgegaan naar veranderen van uzelf en van anderen, gaat het tweede gedeelte vooral over toepassen van de verkregen inzichten in de praktijk.    Door alle drie de dagdelen loopt parallel - aan de centrale doelstelling - een specifiek thema per dagdeel mee.

Allereerst gaan we in op het fenomeen coachen. De dagdelen kennen ook specifieke thema; het instrumentarium van de coach, het stellen van doelen, de wijze waarop weerstanden overwonnen kunnen worden en het coachen van groepen medewerkers. Tot slot maakt u aan het einde van de cursus een persoonlijk verbeterplan (doelen en de wijze waarop u die wenst te bereiken) die u met uw leidinggevende kunt bespreken en ten uitvoer gaat brengen.

Voor wie is de cursus bedoeld? Voor alle leidinggevenden binnen de zorgsector die verantwoordelijkheid dragen voor het tactische en operationele niveau. Minimaal dient u een HBO opleiding gevolgd te hebben.

 Mogelijke vragen waarmee u de cursus instapt?  

  • Hoe leer ik mijn medewerkers om de juiste dingen op het juiste moment te laten doen?
  • Hoe voorkom ik dat ik teveel werk zelf moet doen, terwijl mijn medewerkers daar ook een (betere) bijdrage in zouden kunnen leveren?
  • Hoe houd ik mijn medewerkers gemotiveerd en geïnspireerd op hun taken?
  • Hoe krijg ik meer invloed en onderlinge betrokkenheid?
  • Hoe initieer ik inspirerende veranderingen die ook tot een goed einde worden gebracht?
  • Hoe combineer ik taak - en mensgericht handelen?
  • Hoe ga ik om met conflicten tussen (medische) professionals onderling, tussen hen en de cliënt / patiënt en die tussen mezelf en anderen kunnen spelen?

Start, duur en prijs! De cursus start op elk gewenst moment dat het voor u als opdrachtgever het beste uitkomt. Vanwege een kwaliteitsborging vinden wij dat groepen niet groter dienen te zijn dan 9 personen per groep. De training neemt 3 dagdelen in beslag en kost u € 2.550,- per trainingsgroep (exclusief reiskosten - en/ of ruimte huur).


Professionaliseringsgerichte training

Tijd is een belangrijke factor bij inrichting van u werk. Klik Management Consultancy heeft in haar dagelijkse praktijk binnen de organisaties en instellingen voor zorg – en hulpverlening mogen ervaren hoeveel voordeel er gehaald kan worden wanneer het begrip ‘tijdbeheer’ op een goede manier beheerd en wordt uitgevoerd. In opdracht van verschillende organisaties in de zorg - en hulpverlening is daardoor in het recente verleden de korte cursus “Time management” geïnitieerd. De cursus leert u in een korte tijd kernvaardigheden met betrekking tot time management snel onder de knie te krijgen, of frist uw geheugen weer op. Time management wordt vanuit diverse kanten belicht, waarbij gebruik is gemaakt van een veelheid aan uiteenlopende literatuur van gezaghebbende auteurs. Na drie dagdelen beschikt u over ‘state-of-the-art’ kennis, en weet u waar u tijdens uw dagelijks werk op moet letten. Aan de opzet van de training is uitgebreid overleg tussen diverse organisaties, specialisten en Klik management Consultancy voorafgegaan, teneinde maatwerk te kunnen leveren.

Wat is time management? In één woord: tijdbeheer. In één van de vele beschikbare definities: time management richt zich op methoden om gedrag en energie binnen de beschikbare hoeveelheid tijd optimaal aan te wenden en in te zetten om doelen te bereiken, volgens een vooropgezet plan. Kortom de weinig beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. We laten ons kennelijk leiden door de waan van de dag, en moeten aan het eind van die dag constateren dat we weer niet hebben gedaan wat we ons voorgenomen hadden. Er vinden grote veranderingen plaats binnen de zorgsector en ook waarschijnlijk binnen uw eigen organisatie. Het gaat vaak om complexe trajecten die in een beperkte tijd gerealiseerd moeten worden. In deze korte cursus willen we u op tijdefficiënte manier leren hoe u op een eenvoudige wijze meer effectieve uren uit de dag kunt halen. Daarom heeft Klik Management Consultancy de cursus “Time management” voor u ontwikkeld.

Korte beschrijving: Tijdens deze korte cursus kunt u kennis nemen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van time management. Zoals alle trainingen van Klik Management Consultancy is de aanpak persoonsgericht. Dit wil zeggen dat u inzicht krijgt in het eigen functioneren en vervolgens leert effectiever met de beschikbare tijd op te treden. 

Achtereenvolgens komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Feiten en cijfers rond het begrip tijd,
  • Tijd in historisch perspectief,
  • Een definitie van time management,
  • Het Pareto-principe, oftewel de gulden 80/20-regel,
  • Bekende tijdvreters,
  • Time management als remedie tegen een chronisch tijdtekort,
  • De menselijke geest als obstakel voor effectief tijdbeheer,
  • Praktische vormen van time management,
  • Samenvatting van de belangrijkste ‘geleerde zaken’. 

Wat levert het op? U bent in staat om uw beschikbare tijd efficiënt te beheren. In uw dagelijkse praktijk kunt u de principes van Time management toepassen en dit neemt u veel stress en ongenoegen weg. Ook zult u meer in staat zijn om tijd vrij te maken om verder te kijken dan de dag van vandaag, waardoor u beter kunt anticiperen op de ontwikkelingen die gaan komen. De instrumenten die u krijgt aangereikt leert u doelbewust toe te passen.

Hoe bereiken we dat resultaat? Het eerste dagdeel is opgezet om meer inzicht te krijgen in uw eigen functioneren en de interactie met anderen. Hoe komt u over? Welke invloed heeft dat? Welke weerstanden roept dat op? Daarbij wordt de nodige communicatie - en tijdbeheertheorie belicht. In de navolgende twee dagdelen ( tweede fase van de training) staat het oefenen met nieuw, gewenst tijdbeheergedrag centraal. Veranderen van gedrag is lastig, maar niet onmogelijk. Tijdens de bijeenkomsten wordt het gedrag in de praktijk veelvuldig besproken en zullen we stilstaan bij wat er goed en niet goed gaat.

Nadat de aandacht in het eerste blok vooral is uitgegaan naar veranderen van uzelf en van anderen, gaat het tweede gedeelte vooral over toepassen van de verkregen inzichten in de praktijk. Door alle drie de dagdelen loopt parallel aan de centrale doelstelling een specifiek thema per dagdeel mee.

Allereerst gaan we in op de achtergronden van time management en het fenomeen time management. De dagdelen kennen ook specifieke thema; het belangrijkste principe van time management, inzicht in tijdvreters, de eigen weerstand tegen optimaal tijdbeheer, praktische vormen van time management. Tot slot maakt u aan het einde van de cursus een persoonlijk verbeterplan (doelen en de wijze waarop u die wenst te bereiken) die u met u leidinggevende kunt bespreken en ten uitvoer gaat brengen.

Voor wie is de cursus bedoeld? Voor alle professionals binnen de zorgsector die exclusieve verantwoordelijkheid dragen voor bepaalde sleutelprocessen. Minimaal dient u een HBO opleiding gevolgd te hebben. 

Mogelijke vragen waarmee u de cursus instapt?

  • Hoe leer ik om binnen mijn beschikbare tijd mijn taken naar behoren uit te voeren?
  • Hoe voorkom ik dat ik teveel werk zelf moet doen, terwijl een betere samenwerking en taaktrouw daar ook een (betere) bijdrage in zou kunnen leveren?
  • Hoe houd ik mezelf gemotiveerd en geïnspireerd ondanks de hoge werkdruk?
  • Hoe krijg ik meer invloed op mijn eigen agenda?
  • Hoe initieer ik inspirerende veranderingen die ook geborgd worden en over een langere termijn lopen?
  • Hoe combineer ik taak - en mensgericht handelen?
  • Hoe kan ik conflicten tussen (medische) professionals onderling, tussen hen en de cliënt / patiënt en die tussen mezelf en anderen snel stoppen? 

Start, duur en prijs! De cursus start op elk gewenst moment dat het voor u als opdrachtgever het beste uitkomt. Vanwege een kwaliteitsborging vinden wij dat groepen niet groter dienen te zijn dan 12 personen per groep. De training neemt 3 dagdelen in beslag en kost u € 2950,- per trainingsgroep. Dit zijn de kosten exclusief reiskosten en ruimtekosten.