Klik Management Consultancy

Schakel tot professionele organisatie en communicatie in de zorg

Organisatie Advies

Adviseren draait bij ons om de opdrachtgever te helpen belangrijke bedrijfsprocessen te initiëren en uit te rollen, en daar onderwijl verstandige en werkende besluiten voor te nemen. Daarom zal de adviseur van Klik Management Consultancy van situatie tot situatie en van moment tot moment afstemmen en met u beslissen welk begeleidingsmodel wordt gekozen: bijvoorbeeld de ‘experttrol’ wanneer informatie moet worden gegeven, het model van ‘procesadvisering’. Dit model gaat ervan uit dat u als opdrachtgever probleemhouder bent en blijft en dat een duurzaam resultaat wordt bereikt door het gezamenlijk stellen van een organisatiediagnose en U in staat stelt om problemen en andere uitdagingen zelf op te lossen. Ook wij bij Klik Management Consultancy leren als adviseur van dit proces. Procesadvisering is een noodzakelijke vaardigheid in het begeleidingstraject maar ook een filosofie, die de adviseur in de professionele relatie en begeleiding met U centraal stelt.

De adviseur van Klik Management Consultancy kan niet alleen de expert- rol aannemen want dat levert het gevaar op dat het daadwerkelijke probleem niet boven tafel komt. Allereerst omdat de vertrouwensbasis nog wankel is, maar vooral omdat er niet voldoende statusevenwicht tussen adviseur en U als opdrachtgever is. Geholpen en begeleid worden betekent namelijk in eerste instantie onderlinge afhankelijkheid. Toegeven dat (externe) hulp nodig is en je advies behoeft, kan vaak gevoeld worden als statusverlies of een vorm van falen, daartegenover maakt de adviseur verbinding met de bestaande context en situatie waar rekening mee gehouden dienst te worden. Dit brengt de opdrachtgever en de adviseur beurtelings in een ondergeschikte en bovengeschikte positie. Met als resultaat dat een advies of voorstel, hoe goed ook, op weerstand kan stuiten en onderin de bekende bureaula verdwijnt. Tel daarbij op dat de adviseur graag wil helpen, zijn deskundigheid wil tonen en snel denkt te kunnen doorgronden wat het probleem is en wat eraan gedaan kan worden en ziedaar: met open ogen in de valkuil. Daarom streeft de adviseur naar meer evenwicht in de (advies) relatie met de opdrachtgever.  

Evenwicht in de relatie
In een effectieve adviesrelatie gaat het dus om statusevenwicht. Hoe wordt dit dan verworven? De adviseur van Klik Management Consultancy kiest de juiste momenten voor actief luisteren, actief vragen, actief informeren en op de juiste momenten de juiste interventies te plegen om de begeleidingsrelatie op te bouwen en in stand te houden om het gewogen (analytisch) denken en tegelijkertijd het beleven en ervaren te stimuleren.

Wie is opdrachtgever?
Op het eerste oog lijkt dit een overbodige vraag maar blijkens onze ervaring zeer belangrijk om goed te beantwoorden in het adviestraject
Wie is opdrachtgever? Wie is probleemhouder? Wie zijn betrokken? De adviseur start met een explorerend oriëntatiegesprek om zich een beeld te vormen. Gaandeweg het traject worden de rollen en de probleemniveaus duidelijker en kan de koers worden bijgesteld door voortschrijdend inzicht in de netwerken, beïnvloedingslijnen, machtsrelaties en dynamiek van sociale systemen. Dit wordt door de adviseur van Klik Management Consultancy overzichtelijk en bondig vastgelegd in een zogenaamd           ‘causaal veldmodel’ . Dit model geeft op bondige wijze de onderliggende relaties aan tussen de diverse probleemgebieden en de diepte van die problemen en herleid ze tot de aangrijpingspunten die nodig zijn om actie op te voeren om verbeteringen tot stand te brengen.

De adviseur van Klik Management Consultancy traceert wat er 'onder de oppervlakte' speet en van belang is om aan te spreken. Dit bewerkstelligt hij door accurate observatie, gepaste emotionele reacties en interactie, gepaard met een wijze van redeneren die weerspiegelt wat de opdrachtgever en/of probleemhouder(s) waarneemt(en). Daarvoor beschikt de adviseur over belangrijke competenties zoals zelfinzicht en vaardigheid in waarnemen, beeldvormen, analyseren en beoordelen. Vervolgens let de adviseur op de kwaliteit van de communicatie. Taal, culturele regels die vaak niet zo duidelijk zijn, eigen waarnemingsfilters: dit alles bepaalt mede of de adviseur er in slaagt een goede relatie tot stand te brengen, de waardigheid van de opdrachtgever intact te houden en deze sterker uit het proces te laten komen. Dat is zowel ons uitgangspunt alsook ons perspectief. 

Interventies
In essentie zijn er twee vormen van interventies: bewuste feedback en procesinterventies. Processen, zowel taakprocessen als interpersoonlijke processen, wegen zwaarder dan inhoudelijke aspecten: het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk als het ‘wat’. In de regel is bij het meest gangbare advies de focus op inhoud sterker, dan op proces. Naast de inhoud adviseert de adviseur van Klik Management Consultancy over effectieve feedback en gerichte procesinterventies met behulp van modellen en interventietechnieken op meta-niveau. Daarbij neemt hij ruime aandacht voor de irrationaliteit van psycho- en groepsdynamische processen omdat daarmee voortgang en continuïteit beter is geborgd.

De adviseur van Klik Management Consultancy stelt zich binnen het adviseringsproces vaak op als een coach. Leren is een centraal begrip bij coaching. Of liever gezegd: léren leren, en léren handelen. Een coach léért mensen zichzelf helpen en sturen. Er is sprake van dynamische interactie, in plaats van eenrichtingsverkeer in de vorm van stellen en instructie geven. De adviseur (en coach) vertelt u dus niet wat u zou moeten of behoren te doen, maar laat u grotendeels zelf de oplossing bedenken die bij u situatie past. Ook al duurt het daardoor mogelijk iets langer voordat de oplossing voorligt. Die tijd wordt later ruimschoots weer ingehaald waarbij de adviseur mede bij zal dragen om de vaart er in te houden.