Klik Management Consultancy

Schakel tot professionele organisatie en communicatie in de zorg

Opdrachten

Vanaf 01 September 2015 in loondienstdienstverband bij XONAR: Directeur zorg.

Met circa 500 medewerkers is XONAR Limburgs grootste aanbieder van Jeugd & Opvoedhulp. Jaarlijks worden gemiddeld vierduizend aanspraken Jeugd & Opvoedhulp gerealiseerd.

Daarnaast biedt XONAR  opvang en hulp aan vrouwen met of zonder kinderen die in moeilijkheden verkeren (vrouwenopvang en hulpverlening). Dit hulpaanbod is er ook voor (aanstaande) tienermoeders.

Verder biedt XONAR  opvang en begeleiding aan alleenstaande minderjarige vreemdelingen (Amv).

XONAR Jeugd & Opvoedhulp

Biedt hulp bij opvoeding- en opgroeiproblemen aan gezinnen in Limburg. Dat kunnen problemen zijn op het gebied van gedrag, zoals heel erg druk en snel afgeleid zijn, autisme, angststoornissen en ‘om het geringste boos of agressief kunnen worden’. Maar ook kinderen bij wie een achterstand in hun ontwikkeling is vastgesteld. Of jongeren die enerzijds niet meer thuis willen of kunnen wonen, maar anderzijds nog niet in staat zijn om zelfstandig te wonen. Het komt ook voor dat ouders zelf problemen hebben en daardoor (tijdelijk) niet voor hun kind(eren) kunnen zorgen.

De dienstverlening wordt in verschillende regio’s en op diverse locaties in de Provincie Limburg aangeboden. De locaties van vrouwenopvang en -hulpverlening en acute hulpverlening zijn geconcentreerd in Maastricht.

Specifieke aandachtsgebieden:

Crisishulpverlening; ambulant intensief en crisis opvang (18 plekken) voor de regio Zuid - Limburg

In samenwerking - met Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en NIDOS als opdrachtgevers - uitvoering geven aan de opvang en begeleiding van de AMV doelgroep (totaal 150 plekken), waaronder 24 plekken beschermde opvang.

Regioverantwoordelijkheid voor alle Jeugdhulpverleningsvormen op meervoudig, complex gebied. Concern verantwoordelijkheid voor: Autisme hulpverlening, Ambulante hulpvormen meervoudig en complex (waaronder multiproblem gezinnen), diagnostiek en specialistische behandeling gedragswetenschappers en andere therapeuten, toeleiding, door en - uitstroom cliënten.

Concernspecifieke projecten en kartrekkerfunctie: zorgpad crisishulpverlening Limburg en autismehulpverlening, relatiebeheer Limburg, samenwerking Jeugdzorgplus (stuurgroep) en de specifieke pilot voor een gezamenlijke residentiële functie, professionalisering en deskundigheidsbevordering, kwartiermaker voor de samenwerking tussen de jeugdzorg en het speciaal onderwijs (SO en VSO) in Zuid- Limburg, voorzitter van de stuurgroep voor de opzet en implementatie van het cliëntregistratiesysteem MoreCare4.  


Vanaf 01 Maart 2011- 01 September 2015 in loondienstverbanddienst bij Horizon: Sectordirecteur, instelling voor Jeugdzorg en Onderwijs te Rotterdam.
  

Horizon Jeugdzorg en Onderwijs is de gedragsspecialist die kinderen met vaak complexe trauma’s en de daaruit voortkomende gedragsproblematiek en hun ouders/opvoeders stimuleert om zelf de regie over hun leven weer te pakken. Dit wordt gedaan op 27 scholen, 20 zorglocaties, via gezinsopnames, maar ook in pleeggezinnen en via ambulante zorgproducten op locatie of bij de ouders en kinderen thuis.

Locatie Bergse Bos is een open jeugdzorg & onderwijslocatie en is bedoeld voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar met vaak ernstige trauma’s die tot uiting komen in de vorm van zeer complexe gedragsproblemen. Locatie Bergse Bos werkt tijdens de behandeling aan deze trauma’s, waardoor het gedrag zoveel mogelijk wordt genormaliseerd en de jeugdige weer een toekomst en perspectief op naar huis gaan krijgt (dit kan ook een pleeggezin zijn). Daarnaast zijn op het terrein van Bergse Bos ook nog een aantal Jeugdzorg Plus bedden beschikbaar.

De behandeling van Het Bergse Bos is gericht op kinderen van 5-12 jaar en bestaat allereerst uit een specifiek lesaanbod voor het kind met professionele docenten voor deze doelgroep op de Bergse Veld School om ook de eventuele leerachterstanden te beperken.

De Bergse Veld School is een cluster 4 voorziening voor speciaal basisonderwijs (SO) of een eerste klas voortgezet onderwijs (VSO) indien de jeugdige nog niet klaar is voor de overstap naar een reguliere VSO of VO. Naast de residentiële leerlingen volgen ook externe leerlingen met een cluster 4 indicatie uit de regio Rotterdam hier speciaal onderwijs.

  • Integrale verantwoordelijk voor de locatie Bergse Bos, Medisch Kinder Tehuis (MKT) en de Bergse Veld-school. Waarbij samen met de afdelingscoördinatoren en de schoolleider gebouwd wordt aan de toekomst van de locaties in transitie.
  • Stimuleren van de samenhang tussen zorg en onderwijs.
  • In verbinding met de afdelingscoördinatoren van Bergse Bos en de schoolleider van de Bergse Veldschool een permanente ontwikkeling stimuleren, op de locaties en de school.
  • In samenspraak met de afdelingscoördinatoren en de schoolleider koers houden op de strategische keuzes van de organisatie.
  • Het stimuleren van een professionele werkcultuur.
  • Verbinding maken en onderhouden met de medewerkers, collega’s, kinderen, ouders, gemeentes, ketenpartners en samenwerkingsverbanden.
  • Realiseren van een veilig klimaat voor personeel en kinderen.
  • Stimuleren van kortere en meer dynamische zorg, waarbij snelle terugkeer naar de thuissituatie of      het pleeggezin wordt gerealiseerd.
  • In het besef dat je de wereld niet kunt veranderen, desondanks in staat zijn om te genieten van de kleine stappen die een jongere weer perspectief kan bieden.
  • Een proactieve bijdrage leveren als lid van het centrale managementteam van Horizon.
  • Adviseren van de bestuurder op strategisch niveau over de ontwikkelingen in de markt en mede bepalen van de koers van Horizon.

Integrale verantwoordelijkheid voor de doelgroep kinderen jonger dan 13 jaar, binnen de (gesloten en open) residentiële setting van het Bergse Bos (104 plekken) te Rotterdam en het MKT (72 plekken) te Oostvoorne, projectgezinnen (22) van Horizon. Daarnaast bovenschoolse directeur van een SO school met een brugklas VSO (165 leerlingen).


12/2009 tot 01 Maart 2011: Interim directeur zorg Audiologische Centra Rotterdam/ Bergen op Zoom en Goes

Opdrachtgever: Koninklijke Aurisgroep
 

Integrale aansturing van drie Audiologische centra waarin diagnostiek plaatsvindt voor doven en slechthorenden, spraak – en taalgestoorden

  • Innovatie opdracht t.b.v. kwaliteit, logistiek (in- door en uitstroom)
  • Adequate productdefiniëring en afstemmen en contracteren in het netwerk
  • Netwerkontwikkeling (ziekenhuizen; KNO- artsen, kinderartsen)
  • Verbeteren van de interne samenwerking en communicatie
  • Opzetten en implementeren van multidisciplinaire samenwerkingsverbanden binnen alle centra
  • Voortgang reguliere bedrijfsvoering


09/2009 tot 12/2009: manager Capita project (Community Acquired Pneumonia Immunization Trial in Adults)
Opdrachtgever: Wyeth in samenwerking met de Universiteit van Utrecht.


Verantwoordelijk voor de aansturing en ondersteuning van diverse locaties in Zuid – Nederland (Brabant en Limburg) in de uitvoering en het goede verloop van het vaccinatieprogramma tegen longontsteking waarin 85.000 ouderen van 65+ geincludeerd dienen te worden.

  • Organiseren van een adequate inrichting van de locaties en de logistiek op die locaties
  • Toezien op het uitvoeren van het voorgeschreven protocol in al haar facetten.
  • Verantwoordelijk voor de aansturing en leiding van medewerkers op de locaties (verpleegkundigen, ondersteunende medewerkers en artsen).
  • Verantwoordelijk voor de communicatie tussen de 'operationsroom' (centrale regie) en de locaties.
  • Beheer van de middelen en vaccins die gebruikt worden op locaties binnen het programma.
  • Verantwoordelijk voor een adequate afhandeling van alle aangeboden deelnemers per locatie (ongeveer 120 / dag). 

01/2009 tot heden: Cursusleider en trainer communicatietraining en intervisie voor medisch specialisten (reumatologen, revalidatieartsen en orthopeden). Opdrachtgevers: reuma centrum Sint Maartenskliniek, Nijmegen en Zuwe Hofpoort ziekenhuis, Woerden 

Als cursusleider en trainer de deelnemers voldoende kennis, kunde en vaardigheden eigen laten maken in het kader van een optimale communicatie onderling en met de aanpalende samenwerkingsverbanden binnen hun organisatie. Daarnaast methodisch vormgeven aan intervisie binnen de eigen beroepsgroep

  • Deelnemers bewust stil laten staan en inzicht verschaffen in de eigen communicatiepatronen; valkuilen, mogelijkheden.
  • Kennis toevoegen over communicatiestrategieën en methoden.
  • Aanleren en inoefenen van 'reflecting team intervisie' (RTI).
  • Voldoende waarborg bieden voor een veilige en adequate leeromgeving, waaronder het creëren van draagvlak. 

10/2009 tot heden: Supervisor en coach binnen het management development programma van middenkader leidinggevenden
Opdrachtgever: Sint Maartenskliniek, Nijmegen


Coachen van een 6- tal afdelingshoofden in hun functioneren en de verdere ontwikkeling van hun loopbaan.

  • Verkennen eigen loopbaan – en ontwikkelwensen.
  • Verkennen loopbaan – en ontwikkelwensen van de eigen leidinggevende.
  • Het mede tot stand brengen van een persoonlijk ontwikkelingsplan.
  • Feedback op reflectie van het eigen functioneren, ontwikkel – en loopbaanwensen.
  • Mede formuleren van leerdoelen aan de hand van een persoonlijk ontwikkelingsplan.
  • Coachen en begeleiden in het realiseren van de leerdoelen.